همه چیز در مورد لنز دوربین های مداربسته

مقالات در مورد دزدگیر و دوربین مداربسته

همه چیز در مورد لنز دوربین های مداربسته

۵ بازديد
لنز دوربین مداربسته چیست و بررسی اجمالی مناسب ترین لنز برای هر کاربر
لنز دوربین مداربسته ترکیبی از لنزهایی است که برای تنظیم و ارسال نور محیط به تراشه تصویر استفاده می شود. لنز دوربین مدار بسته یکی از اجزای اصلی تجهیزات سیستم های نظارتی است. به همین دلیل اطلاعات مفیدی در مورد مشخصات یک لنز دوربین خوب در اختیار شما قرار می دهیم.

چرا تراشه تصویر به لنز نیاز دارد؟
تصویر محیط بسیار بزرگ است و تراشه تصویر دوربین مداربسته معمولاً کمتر از یک سانتی متر مربع است. بنابراین اگر می‌خواهید تصویری را بدون لنز ذخیره کنید، باید یک تراشه تصویر به اندازه خود تصویر ایجاد کنیم. از آنجایی که این غیرممکن است، از لنز استفاده می شود. لنز دوربین تمام نور محیط را دریافت کرده و در یک قسمت متمرکز می کند تا تصویر کل محیط در فضای کوچکی ساخته شود.

لنز دوربین مداربسته چه ویژگی های مهمی دارد؟
لنز دوربین های مداربسته معمولاً به اندازه لنز دوربین های فیلمبرداری و عکاسی پیشرفته نیست. بنابراین خوب است قبل از خرید، مشخصات لنز دوربین را بررسی کنید. به طور کلی هر لنز دوربین مدار بسته سه ویژگی مهم دارد:

1- فاصله کانونی لنز
فاصله کانونی لنز در واقع بیانگر میدان دید یا زاویه دید دوربین مداربسته است. یعنی بسته به فاصله کانونی یک لنز، می تواند کم و بیش تصویر محیط اطراف را فوکوس کند (یعنی همان زوم).

واحد فاصله کانونی بر حسب میلی متر بیان می شود. هرچه فاصله کانونی کمتر باشد، میدان دید دوربین بیشتر است و بالعکس، هر چه فاصله کانونی بیشتر باشد، میدان دید دوربین کمتر می شود. بنابراین با تغییر فاصله کانونی لنز می توان زاویه دید تصویر را تغییر داد.

لنز دوربین مدار بسته
در بین دوربین های مداربسته فقط دوربین های مداربسته جعبه ای (صنعتی) بدون لنز ساخته می شوند که کاربرد زیادی ندارند. بنابراین هنگام تهیه دوربین های جعبه ای بسته به نیاز حفاظتی خود باید با توجه به فاصله کانونی لنز جداگانه ای نیز تهیه کنید.

2- انواع عدسی ها با توجه به ساختار کانونی
نوع ساختار کانونی لنزها می تواند بسیار متفاوت باشد. در دوربین های مدار بسته معمولاً لنزها از نظر فاصله کانونی به شرح زیر است:

برای رفع
تنظیم دستی (Vari-focal)
تنظیم خودکار یا موتوری.
هدف ثابت:
لنزهای ثابت همیشه فاصله کانونی ثابتی دارند. یعنی بعد از نصب، زاویه دید دوربین ثابت است و قابل تغییر نیست. در استفاده معمولی، لنزهای پرایم به دلیل قیمت مناسب، عموماً کاربرد بیشتری دارند.

لنزهای وریفوکال:
لنزهای Varifocal این امکان را دارند که فاصله کانونی را به صورت دستی تغییر دهند، آن هم در محدوده خاصی. لنزهای Varifocal دارای زوم اپتیکال هستند.

لنزهای پیشرونده موتوری:
لنزهای موتوردار یا موتوردار را می توان از راه دور تغییر داد، فاصله کانونی آنها زوم نامیده می شود. این نوع لنزها معمولاً به دلیل تعبیه موتور در آنها، قیمت بیشتری نسبت به سایر لنزها دارند. ترجیحاً از این نوع لنزها برای محیط هایی با محدودیت نصب استفاده می شود.

3- ویژگی های مربوط به ضریب موفقیت:
در دوربین های مدار بسته معمولا وارد جزئیات فنی مربوط به لنز نمی شوند. تمام مشخصات لنز دیگر با مگاپیکسل نوشته شده است. به عنوان مثال لنز 3 مگاپیکسلی برای دوربین های تا این رزولوشن مناسب است. اگر وضوح دوربین بالاتر است، باید از لنز بهتری استفاده کرد.

لنز دوربین خودکار (Auto Iris) چیست؟
به منظور کنترل میزان عبور نور از لنزهای Auto Iris استفاده می شود. هر چه نور بیشتر باشد، لنز بیشتر بسته می شود و نور محیط کمتر، لنز بیشتر باز می شود تا نور بیشتری به تراشه تصویربرداری منتقل شود.

دوربین های هایک ویژن از چه لنزی استفاده می کنند؟
دوربین های مداربسته هایک ویژن با انواع لنزها تولید می شوند. بسته به نوع استفاده از دوربین، می توانید با توجه به فاصله کانونی یا زاویه دید مورد نظر، لنز مناسب را انتخاب کنید.

برای سهولت استفاده، فاصله کانونی لنز و زاویه دید آن به طور کلی در کاتالوگ هر دوربین مداربسته ذکر شده است.

لنز-زاویه دوربین مداربسته
دوربین های مداربسته هایک ویژن معمولا دارای لنزهای 2.8، 3.6، 4، 6، 12 هستند که در اصل دو لنز 2.8 و 3.6 میلی متری همانطور که در تصویر مشاهده می کنید.
این به سه قسمت تقسیم شده است. قسمت قرمز اجسام به وضوح قابل مشاهده است و قابل شناسایی است. در محدوده زرد، جزئیات شی کمتر از محدوده قرمز قابل مشاهده است. در قسمت سبز تصویر روبرو که فضای وسیعی را پوشش می دهد، دوربین نظارت کلی بر محیط را فراهم می کند. اما در قسمت پایین عکس روبرو، ناحیه تحت پوشش دوربین مداربسته ۱۲ لنزی هایک ویژن نمایش داده می شود. با توجه به تصویر، قسمت کوچکی توسط دوربین پوشانده شده است، اما همان منطقه را با جزئیات ارائه می دهد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.